
У минулому столітті виробництво яхт пройшло довгий і складний шлях, що починався від застосування в будівництві класичного дерева до використання сучасних композитних елементів. Сьогодні матеріалів для конструювання легких і маневрених суден існує досить велика кількість. Всі вони розрізняються безліччю технічних параметрів та характеристик, вони мають як власні переваги, так і недоліки. Використовувані матеріали для яхт безпосередньо впливають на довговічність суден, їх вагу і стійкість до кліматичних умов.
Відрізняються компоненти і по трудомісткості. Різні типи сировини по-різному піддаються формуванню з них елементів та складових судна, що само собою позначається і на кінцевій вартості виробництва. Так з якого ж матеріалу роблять яхти і чому саме з цих,в чому полягають їх відмінності? Про це ми і розповімо далі в цьому матеріалі.
Основні матеріали для виробництва корпусів яхт
Якщо запитати будь-якого перехожого про те, з чого робляться яхти, то він практично напевно відповість, що з дерева, і буде абсолютно правий. Деревина є найстарішим натуральним матеріалом для створення човнів і всього, на чому можна плавати. Деревина відмінно тримається на поверхні води, а також напрочуд просто обробляється. При наявності рівних рук човен з дерева можна зробити навіть самостійно, при чому не обов’язково невеликих розмірів.
Навіть зараз, з появою більш сучасних компонентів, багато хто віддає перевагу дереву за його привабливий стильний зовнішній вигляд і інші позитивні властивості. З деревної сировини виготовляють корпус і щогли невеликих прогулянкових катерів, парусних суден, призначених для прибережних подорожей.
Деревина може застосовуватися у вигляді цілісного масиву або фанери в залежності від ситуації. В сучасності більшість яхт з дерева будують на базі холодного формування за допомогою рейок і смол.
Але є у деревини і один істотний недолік, який підштовхнув конструкторів до пошуку більш вигідних та привабливих рішень. Полягає проблема в тому, що сировина ця досить нестабільна і легко піддається зовнішнім впливам. Ще непросочений літрами захисних смол матеріал добре вбирає в себе вологу, а ще в ньому можуть завестися різні мікроорганізми, що псують структуру сировини зсередини.
Тому при будівництві сьогодні часто використовують більш довговічні і досконалі структурні рішення, виділити з яких пропонуємо наступні:
- Сталь. Переважно використовується сталь в листах або в формі смуг. Сталеві листи досить важкі (приблизно на 30% важче алюмінію), але при цьому такі листи й дуже міцні. Сталь відмінно гнеться без пошкоджень, тому надавати кораблю форму з пластин металу дуже легко — одне задоволення. Але за металом також потрібен пильний догляд у вигляді нанесення спеціальної антикорозійної фарби, без якої матеріал швидко покриється іржею, а його масив повільно роз’їдатиметься.
- Алюміній. Легкий і практичний алюміній зараз дуже часто використовується в конструкціях яхт. Він значно легше сталі і здатний витримувати хороші та сильні навантаження. Але для роботи з ним потрібно використовувати певний професіоналізм, а його ціна досить висока в більшості країн. Особливим моментом є підбір марки сплаву, адже не всі вони призначені для солоної морської води. Також необхідно уважно варто ставитися до елементів з алюмінію під ватерлінією — там вони найбільш уразливі для іржі.
- Склопластик (скловолокно або GRР). Сьогодні склопластик є найбільш популярним матеріалом для виготовлення разіноманітних корпусів яхт. На відміну від металу і дерева цей компонент не схильний до корозійних впливів. Він пружний і не дуже дорогий у виробництві, тому полюбився як покупцям, так і виробникам. Старовинні моделі яхт з цієї сировини, які були зроблені до 1990 року, часто страждали від зовнішніх впливів, корозії, грибка, так як часто конструктори не парилися над дотриманням технологій. Але зараз все змінилося в кращу сторону, а скловолокно стало більш надійним. Єдина його слабкість — це вогонь, в іншому ж GRP має хорошу репутацію.
- Композитні матеріали. Композитами найчастіше називають пластик, укріплений волокнами іншого матеріалу. Таким чином виходить міцна і надійна структура, що відрізняється безліччю корисних показників в залежності від застосовуваних смол, пластмас та інших матеріалів.
У виробництві сучасних гоночних яхт також часто використовується вуглепластик. Він створюється з вуглетканини, просоченої смолами. Головна перевага вуглепластика, за яке він і цінується яхтсменами — це його легкість. Але такий матеріал не має достатню міцність, щоб робити з нього яхти повсюдно. Уміло комбінуючи всі перераховані вище компоненти можна без проблем створити судно будь-якої форми і розміру на розсуд замовника. Найбільш важливі характеристики, якими повинні володіти елементи судна — це міцність, стійкість до середовища і вага. Від цього залежить подальший термін експлуатації корабля, а також те, як він покаже себе на воді.
З чого роблять вітрила?
Технології виробництва вітрил теж не стоять на місці і поступово розвиваються. На заміну класичній бавовні та льону сьогодні прийшли синтетичні волокна, які перевершують натуральний продукт за корисними характеристиками і поступово витісняють класику з ринку. Хоча і більш звична тканина при цьому нікуди не поділася, вона так само, як і раніше відмінно справляється зі своїми завданнями.
З найбільш популярних тканин для вітрила можна виділити:
- Поліестер. Матеріал був розроблений ще за часів Другої Світової і відмінно показав себе в різних областях промисловості. На сьогоднішній день це один з найпопулярніших матеріалів для створення вітрил будь-яких яхт. Дана тканина досить мало важить, міцна і стійка до морських умов.
- Нейлон. Практично той же поліестер, але ще крутіше. Він значно легше, а також більш еластичний на відміну від свого найближчого родича. Тому матеріал використовується при виготовленні вітрил для повних курсів. Такому волокну не страшні сильні пориви шквального вітру. Нейлон відмінно піддається фарбуванню і довго тримає колір, тому вітрило можна зробити ще й красивим. Єдиним негативним моментом волокна можна назвати його нестійкість до впливу хімічних елементів. Особливо це стосується компонентів, що містять хлор.
- Карбон. Вуглецеве волокно знайшло широке застосування в різних галузях. Такі вітрила добре себе зарекомендували на різних змаганнях, не розтягуються не зазнають сонячних променів, що дуже важливо. Але вартість матеріалу далеко не всім по кишені, на жаль. Карбон коштує приблизно на 20-40% більше, ніж поліестер і інші аналоги.
Часто яхтові любителі також користуються ламінатними вітрилами. Їх структура складається з кількох шарів волокон різної щільності, що дозволяє вітрилу бути одночасно міцним і еластичним, але при цьому легким і зручним. При цьому можливі різні комбінації тканин, тому добитися необхідного результату не складе труднощів при виборі правильних компонентів.
Вибір матеріалів для виробництва яхти в першу чергу залежить від габаритів майбутньої конструкції і призначення судна. Відштовхуючись від цього можна підібрати найбільш підходящі матеріали для конструювання човна. Але і бюджет будівництва стоїть далеко не на останньому місці.
Джерело dyt.com.ua
