
Яхти є швидкохідними суднами, призначеними для вітрильних гонок або морських прогулянок. Перші згадки про них належать до 17 століття. Сьогодні під яхтами розуміють як вітрильні, так і моторні судна.
Типи та види яхт
Тип яхти визначається типом двигуна. Вітрильні яхти рухаються за допомогою сили вітру, моторні – за допомогою двигуна з кінськими силами. За сучасними правилами безпеки сьогодні аварійним двигуном постачаються всі вітрильні судна, аж до спортивних. А ось на моторних, установка вітрил не передбачена. Але існує ще різновид: парусно-моторні та моторно-парусні яхти. У першому варіанті основним рушієм є вітрило, а в другому – мотор, а вітрило є лише декоративним елементом.
Сьогодні галузь яхтобудування стрімко розвивається. Конструктори вдосконалять існуючі моделі та створюють абсолютно нові типи. Так, набирають популярності двокорпусні судна, їх ще називають катамаранами. З’явилися навіть трикорпусні яхти – тримарани. Особливий інтерес представляє новинка сезону – «розсікач хвиль». Це абсолютно нова конструкція, яка зверху є однокорпусною яхтою, а знизу має два бічні поплавці (відео), як у катамарана. Звичайно, ця модель має багато переваг, але чи приживеться вона в яхтингу — покаже час.
Вітрильні яхти
Вітрильні яхти є найпривабливішими та підходящими як для морських прогулянок, так і для спортивних змагань. Вони можуть бути крейсерськими, гоночними та змішаними. Крейсерські надають можливість чудово відпочити в комфортабельних каютах, мають все необхідне для проживання туристів та багатоденних морських подорожей.
Гоночні яхти
Гоночні яхти зовсім не мають кают, вони не мають нічого зайвого, що б перешкоджало нарощуванню швидкості. Такі яхти беруть участь у нетривалих перегонах і мають лише кокпіт для екіпажу. Гоночно-крейсерські обладнані невибагливими каютами, в яких розміщено найнеобхідніше для екіпажу. На таких яхтах доводиться жити команді від кількох днів за кілька місяців, залежно від тривалості вітрильних регат.
Крейсерські яхти
Крейсерські яхти сьогодні найпопулярніші. Дедалі більше туристів бажають випробувати гострі відчуття, побачити морські дали, помилуватися прибережними та острівними видами з палуб комфортабельних яхт. Тут є все необхідне обладнання, яке підтримує життєдіяльність судна та створює комфорт мандрівникам. Такі судна обладнані холодильними, вентиляційними системами, мають вишуканий інтер’єр, обладнані зонами відпочинку та купання у відкритому морі. Їхні місткі приміщення дозволяють створювати додаткові запаси води, харчування, пального.
Моторні яхти
Моторні яхти комфортніші для морських подорожей, особливо при легких поривах вітру. Вони можуть розвивати швидкість до 14 вузлів. Особливо добре почувають себе туристи на таких яхтах при якірних стоянках. Ці судна призначені для міжострівних переходів, для подорожей від бухти до бухти, для неспішних прогулянок найкрасивішими місцями планети. Однак, ці подорожі не можуть бути тривалими, оскільки при сильних поривах вітру та великих хвилях пересування стає дискомфортним і навіть небезпечним. У таких суднах відсутній довгий кіль, тому під час шторму яхту сильно трясе. Зате за спокійної погоди морська прогулянка доставить вам незабутні враження.
Кільові, Швертботи та компроміси
Щоб забезпечити стійкість яхти застосовуються різні способи. Залежно від цього яхти поділяють на кільові, швертботи та компроміси. У кільових яхтах днище плавно переходить у баластовий кіль, який називають фальшкіль. Він дозволяє зміщувати центр ваги вниз та захищає судно від дрейфу під вітрилами. Існують також яхти з висувним кілем (фото). У шверботах є висувний кіль — шверт, що перешкоджає знесення, а зміна центру тяжіння досягається переміщенням екіпажу бортами.
Компромісні варіанти обладнані і фальшкілем та висувним швертом. Сучасні комфортабельні крейсерські яхти мають швертботи, що дозволяє при необхідності підняти шверт повністю і причалити до берега. Ще існують моделі з двома швертами, що дозволяє зберігати вертикаль яхти навіть при відливі на дрібній воді. Однощоглові яхти звуться шлюп, багатощоглові — шхуна, вони мають різноманітне вітрильне спорядження.
За кількістю корпусів
За кількістю корпусів яхти поділяються на однокорпусні, двокорпусні – катамарани, а також трикорпусні – трімарани і навіть багатокорпусні – полімарани. Великою популярністю користуються вітрильні катамарани. Вони дуже комфортні, на них практично ніколи не захитує, так як два окремі корпуси скріплені між собою і не дозволяють розгойдуватися в сторони. Надбудова, яка з’єднує їх, зазвичай є величезною каютою компанією, де можна комфортно відпочити, милуючись прекрасними морськими пейзажами.
Екстер’єр судна
Виходячи з екстер’єру судна, яхти можуть бути дуже різноманітними. Але найбільшою популярністю користуються традиційні конструкції. Дизайн 19 століття до сьогодні вважається еталоном краси. Ідеальне поєднання форми та наповненості яхти всім необхідним робить її наймоднішою незалежно від часу та місця. Сучасні конструктори повторюють класичні форми, додаючи в кожну щось своє, те, що нагадує особисту уяву та технічний прогрес.
Крім екстер’єру та корпусності яхти, важливе значення має її автономність плавання. Вона визначається часом перебування у морі в автономному режимі. Автономність впливає на дальність плавання та видалення судна від берега. Звичайно, вибираючи яхту, необхідно спочатку враховувати її автономність, адже від цього залежатимуть матеріальні витрати при її будівництві, що суттєво впливає на фінальну ціну.
Автономність безпосередньо залежить від запасів палива. Якщо на судні встановлені надпотужні двигуни, то їм знадобиться значний запас пального. А для цього необхідні додаткові баки, що значно збільшує вагу яхти, а отже знадобляться ще потужніші двигуни. При цьому виходить замкнене коло. Отже, не завжди при великих габаритах яхти можна піти на значні відстані. Аварійний запас палива має становити 5-10%. Тому оптимальний варіант — йти від бази не більше ніж на 100 миль. Цього цілком достатньо, щоб здійснити захоплюючу подорож у море на яхті.
Відмінність між яхтою, катером та човном
Раніше вважали, що якщо судно з підвісним мотором — це моторний човен, якщо стаціонарним, то це катер, а якщо вітрильний, то яхта. Як і сексу, моторних яхт у Радянському союзі був. Коли ми бачимо на воді 6-ти — 8-ми метрове судно, зі спареними моторами по 300 кінських сил, і з усіма принадами життя, язик не повертається назвати це диво «човником». Теж саме з 18-ти метровими трипалубними «катерами». Ви не коли не помилитеся, якщо розрізняти їх за декількома ознаками.
- Судно завдовжки до 2-х метрів – це маломірний човен. Таким судном ви зможете сміливо керувати, пройшовши 3-денний курс навчання. Моторний човен — це маломірний човен із підвісним мотором, вважається бюджетним варіантом. Моторний човен чудово підійде для риболовлі. Також на човні можна виїхати з друзями на острів.
- Судно зі стаціонарним двигуном називається катером. Традиційна довжина катера 5-10 метрів. Катери бувають різні, починаючи від маленьких рибальських і до швидкісних гоночних болідів.
- Судно з підвищеною комфортністю довжиною від 10 до 20 метрів називається яхтою. Відмінно підходить для літнього відпочинку як з друзями, так і з бізнес-партнерами. Так само чудово підійде для повсякденного життя під час подорожей світом.
Види вітрильних суден
Як то кажуть «мета виправдовує кошти». При виборі судна дуже важливо визначитися для себе, з якою метою ви хочете взяти в чартер або купити яхту, катер або катамаран. На відміну від універсальних моторних човнів, катери від шести метрів та вище мають своє призначення. Зіпсувати настрій вам і вашим близьким навіть у маленькій подорожі здатний відкритий спортивний посуд. Також вам буде не дуже приємно кататися на лижах за десятиметровим круїзером, який за годину витрачає від 80 до 120 літрів палива.
За матеріалами na-yachte.ru


